ریاضی پایه ششم ابتدایی

روش تدریس،دانستنیهای معلم،نمونه سوال،نقد و بررسی كتاب،وسایل كمك آموزشی،تیزهوشان و نمونه دولتی

روش تدریس ریاضی پایه ششم به چه صورت است؟

در آموزش هر درس این فرایند پیشنهاد می شود:

1)با فعالیت های دست ورزی كه دانش آموز در منزل انجام می دهد. مفهوم برای دانش آموز معنی دار می شود. این فعالیت را معلم می تواند خودش با تجربه آموزشی كه دارد و یا فعالیت هایی كه در اختیار قرار می گیرد انجام دهد.

2) فعالیت مربوط به كتاب را دانش آموزان به صورت گروهی یا انفرادی (بسته به جمعیت كلاس) انجام می دهند و  معلم جمع بندی می كند.


3) با انجام كار در كلاس هم معلم دانش آموز  را از نظر درك ارزیابی كرده و و هم دانش آموز خود را ارزیابی می كند.

4) با انجام تمرین در منزل تثبیت یادگیری در دانش آموز به وجود می آید. با دادن فعالیت های دست ورزی دیگر از دانش آموز بخواهید آن مفهوم را بسازد.

در راهبردهای حل مسئله با توضیح معلم دانش آموز همراه با معلم راهبرد را درك كرده و در مسائل از آن استفاده می كند.

آیا حتماٌ فصول کتاب باید به ترتیب تدریس شود؟ یا اینکه می توان فصل اول را با توجه به مشکل بودن آن را بعد از چند فصل دیگر تدریس کرد؟

فصل اول كتاب فصل مشكلی نیست. چون دانش آموز تمامی این مفاهیم را یاد گرفته است. در اینجا نوع نگاه به مفهوم تغییر كرده یعنی دانش آموز  همان دانسته های خود را از منظر دیگر می بیند. چون فصلها در امتداد یكدیگر هستند بنابر این نمی توان ترتیب آموزشی را تغییر داد.

با توجه به اینکه در پایه پنجم واحد کسر ها برای دانش آموزان معرفی شده بود. چرا در کتاب ششم بعضی جاها واحد داده نشده است؟

چون دانش آموزان در سال های گذشته با کسر و مفاهیم آن آشنا شده اند و باید بتوانند با توجه به مخرج کسر واحد را تشخیص دهند.

آیا می توانید راجع به واحد بیشتر توضیح دهید.

واحد نوعی قرار داد است كه ما بسته به نوع پدیده انجام می دهیم به عنوان نمونه اگر یازده مثلث به هم پیوسته داشته باشیم و بخواهیم آن را روی شكل نشان دهیم می توانیم چهار مثلث را به شیوه های متفاوت یك واحد در نظر بگیریم پس دو دسته چهارتایی از مثلثها و یك سه تایی از مثلث ها می شود. یا در صفحه اول فصل دوم تنوع واحدها را می بینید كه بسته به نوع انتخاب واحد عدد مربوطه را می نویسیم.

با توجه به اینکه دانش آموزان در پایه پنجم عملیات های کسر و عدد مخلوط را خوانده اند چرا کتاب تاکید روی گسترده نویسی و نمایش روی محور اعداد و همچنین نمایش تصویری کسر و عدد مخلوط دارد؟

گسترده نویسی عددی قدرت استدلال عددی را در دانش آموز رشد می دهد و حتی ابزار مناسبی در محاسبات ذهنی می باشد. نمایش عدد روی محور اعداد به درك دانش آموز به عدد به عنوان طول كمك می كند. نمایش تصویری درك تصویری دانش آموز را نسبت به مفاهیم تغییر می دهد.

چرا در کتاب ابتدا سوال ها و فعالیت های دشوار مطرح شده و سپس فعالیت ها با چالش کمتر بیان شده است؟

رویكرد آموزشی حل مسئله و فعالیت محور است. در بعضی از فعالیتها چون آموزش در راستای دانسته های قبلی معلم است، تصور همكاران این است كه چالش كمتری مواجه است اما چون نگاه جدید به بعضی از فعالیتها  وجود دارد همكاران تصورشان بر این است كه چالش زا ست.

تقسیم کسر بر کسر روی شکل را چگونه توضیح دهیم؟

ابتدا با فعالیت دست ورزی دانش آموز فرایند عملیات داده شده را در منزل انجام می دهد. در كلاس مفهوم تقسیم را به صورت  كلامی بیان می نماییم تا دانش آموز درك نماید كه دنبال چه چیزی است سپس كلام آنها را به صورت تصویری نمایش می دهیم سپس از دانش آموز می خواهیم فعالیت تقسیم را به صورت دست ورزی و به صورت تصویری در منزل انجام دهند.

آیا کسر همان نسبت است؟

خیر، کسر نمادی است برای نشان دادن نسبت ها، نسبت ها را می توان جابه جا کرد مثلاٌ1به 3یا 3به 1ولی کسر را نمی توان جا به جا کرد. فقط وقتی می توان کسر را نسبت دانست که جنس دو کمیت یکی باشد. مانند:45دقیقه چه کسری از یک ساعت است یا نسبت 45 دقیقه به یك ساعت مثل 3به 4 است. نسبت ماشین به چرخ که 1به 4است را نمی توان کسر در نظر گرفت.

اگر نقاط وسط دو تا از اضلاع یک مثلث را به هم وصل کنیم چه رابطه ای بین این پاره خط و ضلع سوم مثلث وجود دارد؟

این پاره خط موازی ضلع سوم مثلث است و همچنین نصف آن نیز می باشد (متناسب هستند)

چگونه دوران 90درجه را برای پرچم نسبت به یک نقطه نمایش دهیم؟

ابتدا دانش آموز باید بتواند زاویه 90 درجه را در جهت های مختلف ببیند سپس از دانش آموز بخواهیم یك خط را به اندازه 90 در جه در جهت حركت عقربه های ساعت بچرخاند آنگاه خطوط مختلف را و خطوط شكسته به هم متصل را به اندازه 90 در جه بچرخاند سپس از انتهای پرچم به نقطه وصل می کنیم با توجه به شعاع فرضی بین انتهای پرچم و نقطه در جهت عقربه های ساعت به اندازه 90 درجه کمان می زنیم (فرضی) تا نقطه ی ابتدای پرچم به دست آید برای نقطه ی انتهای پرچم و نیز نوک پارچه پرچم چنین عمل می کنیم.

روش تدریس ریاضی پایه ششم، روش تدریس ،ریاضی پایه ششم، روش تدریس ریاضی، روش تدریس ریاضی ششم، روش تدریس ریاضی پایه ششم، ابتدایی ریاضی پایه ششم ابتدایی





طبقه بندی: روش تدریس،
برچسب ها:روش تدریس ریاضی پایه ششم، روش تدریس، ریاضی پایه ششم، روش تدریس ریاضی، روش تدریس ریاضی ششم، روش تدریس ریاضی پایه ششم ابتدایی، ریاضی پایه ششم ابتدایی،

تاریخ: چهارشنبه 18 دی 1392

نظرات()